środa, 30 lipca 2014

Współpracowe ABC



Jako że ostatnio dostałam mnóstwo przeróżnych pytań na temat współprac, postanowiłam napisać krótki poradnik z nadzieją, że komuś się przyda :) Co należy wiedzieć zanim w ogóle zaczniemy?

W ostatnim czasie mnóstwo blogów powstało jedynie dla współprac. Uwierzcie mi, że nikt nie będzie chętnie zaglądał na stronę, która po miesiącu zaczyna już walczyć o darmowe gadżety, na które w zasadzie nie zasłużyła. I wcale nie chodzi tu o obserwatorów - bo 200 obserwatorów z wymiany "obs za obs" w żaden sposób nie równa się dwustu prawdziwym czytelnikom. Czy naprawdę dla jednego małego prezentu ktokolwiek chciałby sobie na samym starcie zniszczyć opinię? Blogowanie to pasja, a nie współprace! Zasadą sporej ilości firm jest zliczanie przekierowań z Twojego bloga na stronę ich sklepu. Jeśli nie masz stałych czytelników, nie zdobędziesz takowych wejść = ze współpracy nici. Poza tym pisanie samemu emaili z prośbami nigdy nie dorówna uczuciu, kiedy dana firma sama napisze do Ciebie z propozycją współpracy! :) Oczywiście wiadome jest, że niektóre firmy nigdy same nie wychodzą z inicjatywą, o czym dowiecie się później.



Podsumowując cały powyższy tekst, zawrę go w jednym podpunkcie.

1. Rozkręć bloga, zdobądź prawdziwych, stałych czytelników.

Nie wszyscy mają to szczęście, że firmy same trafiają na ich bloga, mimo że w przeciwieństwie do wielu innych blogerów - współpraca im się należy, jeśli tylko jej zapragną. Co wtedy?

2. Znajdź kontakt do firmy, która Cię interesuje. Większość zagranicznych firm odzieżowych, która współpracuje z blogerami, ma na stronie osobną zakładkę dla blogerów - tam wypełnisz odpowiedni formularz zgłoszeniowy. Jeśli formularz nie istnieje, poszukaj zakładki "kontakt", znajdziesz ją dosłownie na każdej stronie.

Przykładowo, kontakt do stron, z którymi współpracuję:


3. Skontaktuj się - wypełnij formularz zgłoszeniowy lub napisz email. Pamiętaj! Wiadomości do zagranicznych firm zawsze pisz w języku angielskim.



Zacznij od przedstawienia się. Napisz jak masz na imię, skąd jesteś, ile masz lat, podaj link do swojego bloga, możesz krótko napisać o czym on jest. Następnie poinformuj, że chciał(a)byś zaproponować im współpracę, opisz co możesz zaoferować. Ważne jest, aby przedstawić obecne statystyki - liczbę wyświetleń, obserwatorów, jeśli masz duży ruch na stronie, średnia liczba komentarzy pod postem również może być pomocna. Nie zapominaj używać zwrotów grzecznościowych. Pierwszy email powinien być krótki i zwięzły, dostając kilkaset takich wiadomości dziennie nikomu nie będzie się chciało czytać długiego eseju ;)

Co Ci pozostało? Czekaj na odpowiedź! Tam dowiesz się już o pozostałych szczegółach. Nie przejmuj się, jeśli dostaniesz odmowę. Następnym razem na pewno się uda, a kto nie ryzykuje ten nie wygrywa :)


Co prawda w tym podpunkcie nie mam zbyt dużego pola do popisu, bo moja historia współprac nie jest rozległa - jeszcze wszystko przede mną. Mogę natomiast wspomnieć o tych, z którymi dotychczas miałam do czynienia.

>>Aktualizacja 2017 - aktualny barter, który pozostał na moim blogu, i którego po tak długim czasie nadal polecam, to Zaful :) <<

ZAFUL - Kontakt z opiekunką jest naprawdę wyśmienity. Często w kilka minut odpowiada na wszelkie moje pytania i wątpliwości. Pierwsza paczka zadziwiła mnie niesamowicie - przede wszystkim faktem, że dotarła do mnie w KILKA dni! Lubię przeglądać ich asortyment, oferują rzeczy modne w ostatnim czasie. Jakość także jest w porządku, choć jak wszędzie trafi się jakiś "bubel". Polecam dział "Exclusive", gdzie znajdziecie ubrania lepszej jakości. W najnowszych postach możesz zobaczyć zdjęcia ubrań, które ja dostałam i szczerze polecam.

SHEINSIDE - to pierwsza firma, z jaką nawiązałam współpracę. Sprawdzają liczbę przekierowań z Twojego bloga do ich sklepu, dlatego jeśli nie masz sporej ilości stałych czytelników, nie zaczynaj. W zależności od tego jaki ruch jest na blogu, otrzymujesz odpowiednią ilość rzeczy wybranych przez siebie (ja obecnie jestem na etapie dwóch ubrań za każdym razem:) ).Zazwyczaj trzeba rozpoczynać od wishlisty - listy życzeń, czyli stworzenia w poście kolażu ze zdjęciami asortymentu ich sklepu.

CHOIES - po krótkim czasie zrezygnowałam ze współpracy. To raczej firma dla popularnych blogerów, ponieważ żądają dość sporej ilości przekierowań. Proponują małe wynagrodzenie za kliknięcie, a w porównaniu do innych sklepów - rzeczy są bardzo drogie. Z mojej strony była to jednorazowa współpraca i raczej nigdy się już na nią nie zdecyduję. Ciągłe prośby o stworzenie kolejnych wishlist po krótkim czasie stają się denerwujące.

ROSEWHOLESALE - bardzo szybki i wzorowy kontakt, a jeśli ruch na moim blogu maleje, często otrzymuję propozycję zorganizowania rozdania. Dzięki temu pojawia się więcej przekierowań na stronę ich sklepu, a ktoś z moich czytelników otrzymuje miły prezent :) Co jakiś czas otrzymuję doładowania/bony na koncie, dzięki którym mogę wybierać kolejne rzeczy.

TWINKLEDEALS - miła przedstawicielka firmy zaproponowała mi bon, abym pokazała stylizacje na blogu. Kontakt jest bardzo szybki, choć współpraca raczej z akcesoriami/biżuterią, a nie z ubraniami. Więcej niestety na razie nie powiem, dopiero zaczęłam przygodę z tą firmą.

W każdym przypadku kwota bonu/ilość rzeczy zależy od ruchu na waszej stronie oraz przekierowań na stronę sklepu! Wielocyfrowa liczba obserwatorów w niczym Ci nie pomoże, jeśli nie będą to stali czytelnicy, którzy z chęcią sami z siebie zapoznają się z prezentowanymi przez Ciebie ofertami.

A tutaj część mojej współpracowej kolekcji, większość rzeczy pochodzi z Sheinside :)


Jeżeli macie jakieś konkretne pytania, z chęcią odpowiem w komentarzach, tak aby wszyscy mieli do nich wgląd. Powodzenia!

44 komentarze:

  1. Świetny poradnik, wszystko wzorowo opisane, polecam wszystkim zapamiętać!:)

    Pozdrawiam
    http://bitcheslovecakes.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny pomysł na post, ja jak narazie nie mam zamiaru współpracować, bo z blogowaniem dopiero zaczynam, ale w przyszłości... kto wie? :)
    Dziękuję Ci za ten post, teraz przynajmniej
    wiem jak to zrobić, chociaż czekam raczej na wiadomość, że to omi chcą ze mną współpracować, a nie ja z nimi. Te marzenia... haha.:)
    Pozdrawiam.
    http://blog-by-rid.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny poradnik, wszystko dobrze opisane. Może kiedyś skorzystam ;))

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajny post :) Można się wiele dowiedzieć. Ja myślę że współprace to jakaś forma "wynagrodzenia" nas blogerów za ten trud jaki sobie sprawiamy naszą pasją :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo przydatny post : ) Pozdrawiam! ♥

    http://ankaszostakowska.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. przydatny post. Masz rację, teraz większość blogów powstaje dla współprac.

    sleek-week.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Przydatny post a ja zapraszam do mnie:)
    http://crazyzwario.blogspot.com/2014/07/przyjazn-eliza.html#comment-form wczorajszy post! Zachęcam do czytania :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Przydatny wpis. Na pewno pewne aspekty współpracy mi rozjaśnił. Dzięki

    OdpowiedzUsuń
  9. Czyli powinniśmy wprost pisać, że kontaktujemy się w celu współpracy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne! Nie ma nic gorszego niż owijanie w bawełnę. Zresztą to działa przecież w obie strony ;)

      Usuń
  10. Bardzo przydatne i dużo się dowiedziałam dzięki Tobie z tego postu :)

    http://diffrentcholy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Dobry post. Dużo się z niego dowiedziałam, ja zaczęłam miesiąc temu współpracę z Seinside mimo że mam 200 obserwatorów, jednak bloga prowadzę od 2 lat, wiec raczej nie można powiedzieć, że złożyłam go dla współprac ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetnie to wszystko napisałaś ;) Mimo, że czytałam już wiele takich poradników na innych blogach, na które się nie raz natchnęłam w sieci, to Twój wydał się taki inny, rzetelniejszy :))

    stylstynka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny potadnik ! A mam pytanie znasz jakieś jeszcze polskie firmy nie licząc ,, allepaznokci" ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polskie firmy raczej nie bawią się w masowe współprace, sami wybierają kilka blogów zgodnych z poszukiwaną kategorią, proszą o statystyki i w ten sposób wybierają odpowiednie osoby. Choć jeszcze jakiś czas temu była fala współprac z polskim oddziałem Orbit, ale wymagania popularności bloga mieli dość spore. Na tym blogu mam za sobą już jedną, a na drugim 4 współprace z polskimi firmami, zawsze odzywali się pierwsi i w każdym przypadku mój blog był jedynym, z którym współpracowali. Takie "masowe listy" występują raczej tylko na tych chińskich stronach ;)

      Usuń
  14. Bardzo pomocny i przydatny post :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Kiedyś troszkę blogowałam i teraz wracając na 'stare śmieci' zauważyłam właśnie wysyp postów typu kliknij wybrane przeze mnie ubrania... trochę to smutne, ale co zrobić ; )
    http://robertakaaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja nie prowadzę bloga, na którym mogłabym współpracować z jakąkolwiek firmą :P Takie pasje :)

    http://monikaspassions.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. A ja tam współpracować nie chcę. Nie urządza mnie fakt, że moje jedyne własne miejsce gdziekolwiek będzie siedliskiem reklam i hurtownią spamu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I prawidłowo! Najbardziej odrzuca mnie, kiedy widzę coś naprawdę okropnego, a blogerzy chwalą to do upadłego "bo przecież współpraca, bo przecież za darmo". Tu nie chodzi o reklamę samą w sobie, ale o pokazanie danego produktu z PRAWDZIWEJ strony :)

      Usuń
  18. Super i konkretnie:) jaką ja miałam satysfakcję kiedy Sheinside odezwało się do mnie samo i od razu mogłam wybrać 2 rzeczy:) z Choies również zrezygnowałam ze współpracy, dostałam 2 paczki, ale niestety rzeczy słabej jakości:( nie wiem może teraz się poprawili? bo ja wspołpracowałam z nimi rok temu. Ogólnie na moim blogu widnieję tylko jedna reklama Oasap, Sheinside i Frontrowshop o umieszenie baneru nie prosili :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo pozytywny post :) Ja dopiero zaczynam przygodę ze współpracami, więc wiele informacji z niego zaczerpnęłam, na pewno się przydadzą :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Fajne ABC. Przydałoby mi się na starcie blogowania ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja również testuję lakiery do paznokci od tej samej firmy co ty. :)
    http://nutellaax.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo ciekawy i przydatny post :)
    Teraz bardziej wiem na czym polega współpraca, aczkolwiek nie chcę współpracować z żadną firmą, ponieważ nie chcę, by na moim blogu były jakieś linki, reklamy, bo to moje miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo przydatny post ! :)

    http://ba3wa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  24. super poradnik! ;)

    wuki-and-czusi.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. przydatny post :) na pewno wielu osobom pomoże

    OdpowiedzUsuń
  26. Moje pytanko : co wymaga firma rosewholesale ? :) i bardzo przydatny post !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu głównie chodzi o ruch na blogu - mając ok 200 obserwatorów można już próbować się załapać, ale musisz mieć sporą ilość odwiedzających, żeby pojawiały się wejścia z Twojej strony na stronę ich sklepu :)

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. aha czyli nie zalapie sie majac 100 obserwatorow :a ruch na blogu no dziennie po 130/200 weisc a jak sie postaram lub dodam nowego posta to dobijam czasmai do 500 : D a ogolnie przez okres 2,5 miesiacy mam 10.000 ? nie zalezy mi na tym jakos bardzo wgl na tym zeby wspolpracowac ale poprostu ta firma wyjatkowo mi przypadla do gustu :) - Tyska ( sorki ze z anonima ale aktualnie nie jestem na swojm koncie bo robie komus wyglad bloga a jestem ciekawa odpowiedzi : D )

      Usuń
    4. Popracuj jeszcze trochę nad blogiem, zdobądź STAŁYCH czytelników (bo "obs za obs" nie ma tutaj sensu) i wtedy zacznij myśleć o współpracach:) No chyba że chcesz przez kilka godzin dziennie spamować na innych blogach z prośbą o kliknięcia, żeby otrzymać w zamian koszulkę wartą kilka złotych, tylko po co? ;) Bloga masz zaledwie 3 miesiące, jeszcze wszystko przed Tobą Kochana :)

      Usuń
    5. Tak tak wiem :) pytam z ciekawosci poniewaz akurat ja firm do wspolpracy nie szukam aktualnie wspolpracuje z jedna ale to po znajomosci ( moja chszestna ma zaklad fryzierski oraz strone internetowa z żeczami typu do wlosow oraz do paznokcij i do pielegnacij skory ) więc mi zaproponowala taki ukladzik maly i się zgodziłam tyle że chciałam sie troche bardziej w to zagłebic ( bez przesady oczywiscie ) a że ta firma akurat mi sie spodobala to chcialam sie troche podpytac :). I dziękuje bardzo za odpowiedzi : 3 !

      Usuń
    6. Nie ma sprawy, myślę że jak będziesz dalej prowadzić bloga tak jak teraz, to za ok. 2 miesiące możesz śmiało próbować, osobiście polecam współpracę z Rosewholesale! :)

      Usuń
  27. Super blog, śiczne zdjęcia i wystrój.

    Zapraszam na mojego: wikiandmarta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  28. Fajny szczery wpis! Od siebie dodam, że z polskimi firmami można współpracowac poprzez platformy afiliacyjne.

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo treściwy post i na pewno dla wielu przydatny. Ja oczywiście jeszcze nie jestem na etapie współprac, bo do tego mi daleko.
    Ale ciekawi mnie jak to jest z ilością przekierowywań na danego bloga? Czy musisz zdobyć daną ilość kliknięć np. w tydzień albo miesiąc? Czy masz tak jakby otwarte konto i gdy przekroczysz załóżmy 100 kliknięć to możesz coś dostać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większość sklepów czeka około tygodnia, niektóre do 2 tygodni na zliczenie statystyk - zasada tyczy się pierwszej paczki, później biorą pod uwagę cały okres współpracy :)

      Usuń
  30. świetny wpis i bardzo pomocny oraz konkretny :) Ale szczerze nie rozumiem osób, które zakładają blogi tylko dla współprac. Kooperacje to tylko nagroda za wysiłek jaki wkładasz w prowadzenie swojej osobistej strony, a jak wiadomo nagrody przychodzą po jakimś wysiłku. Pozdrawiam

    www.nielegalna-strefa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń